Hunguest Hotels Hungary

Megújul a minaret és útfejlesztések Egerben

Kapcsolódó tartalom

Megújul a minaret

Hazánk legészakibb és legmagasabb oszmán-korabeli emlékhelye a jövőben megújulva várja majd a látogatókat.

Az egykori Oszmán Birodalom legészakibbnak számító egri minaretjét 1596 és 1664 között építették gondosan faragott homokkőből.
A több mint kilencven éves török uralom alatt összesen tíz minaretet építettek a városban, de közülük csak ez az egy negyven méter magas, karcsú épület maradt meg.

Négyszáz ökörrel sem tudták ledönteni

1687-ben, amikor Egert visszafoglalták a törököktől, a magyarok első lelkesedésükben le akarták dönteni a minaretet. Ezért négyszáz ökörrel húzták meg a tornyot, de az épület elég stabilnak bizonyult ahhoz, hogy talpon maradjon. Ezért meghagyták és a tetején maradt félholdat, amelyből kinövő keresztet raktak rá. A mellette levő dzsámit Szent József tiszteletére katolikus templommá szentelték, majd a XVIII. században kórházzá alakították át. Később 1841-ben lebontották és a helyén templomot építettek. A minaret eredeti kupolájának nevezett tetőrésze viszont egy villámcsapás következtében összeomlott és ezután az épület állaga folyamatosan romlott.
1829-ben Pyrker János László egri érsek bádogtetővel vonatta be a tornyot, hogy ezzel megóvja a teljes pusztulástól. A jelenlegi, - az épület arculatához jól illeszkedő - kőkúpot a műemlék védelmére,
1897-ben Möller István építész tervei alapján közadakozásból építették rá és akkor készülhetett az erkély korlátja is.

A minaret teraszára egyébként 97 lépcső vezet. A beavatkozás elengedhetetlenné vált

Amikor az 1897-es, valamint az 1978-as helyreállításokra került sor, a XVII. századi mállott köveket vésték vissza és kőlapokkal burkolták le a minaretet, a teherhordó falazat vastagsága mintegy 5-8 centiméterrel lecsökkent az építményen.

Az 1999-ban végzett vizsgálat során a minaret lábazati burkolókövein keletkezett repedések arra hívták fel a szakemberek figyelmét, hogy a burkolókövek túlzott terhelést kapnak. Ennek okaként pedig a burkolat alatt levő eredeti szerkezeti kövek teherviselésének rossz állapotára következtettek.

Ezért az építmény szerkezeti állapotáról statikai ellenőrző számítás, szakvélemény, a megerősítés módjáról pedig statikai engedélyezési terv készült. Az ebben szereplő megoldások ellenőrzésére, illetve alternatív megoldásokra pályázat útján több eltérő változatot is készítettek.
Közülük végül a jelenlegi megerősítést segítő koncepció bizonyult a legmegfelelőbbnek. 2005-re a torony statikai állapota súlyosabbá vált, de az akkori helyreállítási terv, anyagiak híján nem
valósulhatott meg. Emiatt a következő években a minaret állapota tovább romlott, így a beavatkozás mára elengedhetetlenné vált.

A munkaterületen az átadás-átvételi eljárás idén május elején kezdődött és a munkát május 15-én kezdték meg. Jelenleg a minaret felújításának első és második ütemét végzik a szakemberek.

Ez az épület ideiglenes megtámasztását és az alapozás, valamint az alsó, körülbelül hat méter magas lábazati rész megerősítését jelenti. A kivitelezés a vállalkozási szerződés szerint a munkaterület átadásától számított 130 naptári napig tart. Ezt azonban az esetleg felmerülő, a tervezéskor előre nem látható és szükséges kiegészítő beavatkozások módosíthatják.

Elindul az egymilliárd forintos egri útfejlesztési program

Egy múlt év végi kormánydöntés alapján a megyeszékhely egészét érintő, átfogó infrastruktúra-fejlesztés kezdődik el Egerben - jelentette be a kivitelezési megállapodás aláírása alkalmából hétfőn a város polgármestere. Eger Önkormányzata néhány hónappal ezelőtt sikeresen nyújtott be támogatási igényt a Miniszterelnökség „Területi infrastrukturális fejlesztések” megnevezésű előirányzatára.

Ennek nyomán a város egymilliárd forintos, közterületi infrastruktúra-fejlesztésre fordítható támogatásban részesült.

Az utakat, járdákat, hidat, csapadékcsatornát és kerékpárutat érintő fejlesztés eredeti előirányzatként szerepel Eger 2017-es költségvetésében. Az egymilliárd forintos, kormányzati forrás felhasználásával Egerben 32 elemből álló infrastruktúra-fejlesztési programot hajtanak végre, két ütemben. Elsőként 22, engedélyeztetés nélkül elvégezhető felújítást valósítunk meg, a II. ütem tartalmazza majd az összetettebb, nagyobb előkészítést igénylő munkálatokat. 

A beruházás-sorozat a város egészét érinti, nagy lökést adva a megyeszékhely közlekedésfejlesztésének.

Forrás: turizmusonline.hu